İstanbul Serbest Muhasebeci Malî Müşavirler Odası′nın hazırladığı rapora göre “Y Kuşağı” diye tanımlanan 15-34 yaş grubunu oluşturan, birey odaklı, ama sorgulayıcı özelliklere sahip 25 milyonluk kitle yarınlara damga vurmaya hazırlanıyor.
nTürkiye’de Y Kuşağı’nın yüzde 80’i şehirlerde yaşarken bu kuşak, rahatlarına düşkün, çekingen olmayan, emir almaktan hoşlanmayan, otoriteyi tanımayan, sabırlı olamayan, aynı anda birden fazla iş yapan şeklinde tanımlanıyor.
Yarınlara ‘Y Kuşağı’ damga vuracak
İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası’nın (İSMMMO) hazırladığı “Türkiye’nin Yaratıcı Geleceği/Y Kuşağı” raporuna göre “Y Kuşağı” diye tanımlanan 15-34 yaş grubunu oluşturan, birey odaklı ama sorgulayıcı özelliklere sahip 25 milyonluk kitle, Türkiye’nin yarınlarına damga vurmaya hazırlanıyor. İSMMMO tarafından hazırlanan “Türkiye’nin Yaratıcı Geleceği/Y Kuşağı” raporunda, Türkiye’de 1980’li yılların başı ile 1999’ların sonu arasında doğmuş kişilerin (Y Kuşağı) hâkim özellikleri masaya yatırıldı. Rapor bu kişilerin dünya ve Türkiye nüfusu içerisindeki yerini, potansiyelini, öncelikli değerlerini, harcama alışkanlıklarını ve teknolojiyle ilişkilerini ortaya koydu. Çalışmaya göre, Türkiye’nin geleceğini yaklaşık 25 milyon kişilik Y Kuşağı kitlesi belirleyecek. Rapora göre, dünyada sayıları 2,2 milyara ulaşan Y Kuşağı, özellikle dünyanın yeni merkezleri olarak kabul edilen gelişmekte olan ülkelerde yoğunlaşıyor. Sadece Hindistan ve Çin Y Kuşağı nüfusunun yüzde 32’sine sahip. Nüfus sayım sonuçları ve TÜİK’in verilerine göre Türkiye’de ise Y Kuşağı, dört yaş diliminde dengeli bir dağılım gösterirken toplamda 25 milyon 407 bin 346 kişiyi buluyor.
Şehirli kuşak
Türkiye’de Y Kuşağı’nın yüzde 80’i şehirlerde yaşıyor ve “rahatlarına düşkün, çekingen olmayan, emir almaktan hoşlanmayan, otoriteyi tanımayan, sabırlı olamayan, aynı anda birden fazla iş yapmak isteyen” gibi özelliklere sahip. İstatistiklere göre 10 milyonu evli olan bu kitle, ağırlıkla 25 yaş sonrası evlenmeyi tercih ediyor, teknolojiye büyük oranda hakim ve çok hızlı öğreniyor. Y Kuşağı’nın yaşadıkları yerlere bakıldığında Y Kuşağı büyük oranda şehirli bir kesim. 25,4 milyonu bulan 15-34 yaş nüfusun yüzde 80’i kentte, kalan 5 milyonu yani yüzde 20’si belde ve köylerde yaşıyor.
Teknoloji İLE ARALARI İYİ
Rapora göre Y Kuşağı’nın en belirgin özelliği teknolojiyle ilişkisi. Özellikle akıllı telefonlarla olan bağı yüksek. Bu konudaki verilere göre, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 18 ülkede yapılan araştırmada, Y Kuşağı’nın yüzde 60’ı akıllı telefonlarını e-posta, mesaj ya da sosyal medya güncellemesi için takıntılı bir biçimde kontrol ediyor. Yüzde 40’ı da akıllı telefonlarını düzenli olarak kontrol etmezlerse gergin ve eksiklik hissettiklerini, 3 kişiden 2’si arkadaşlarıyla sanal ortamda geçirdiği zamanın bizzat kendileriyle geçirdiği zamana eşit ya da çok olduğunu belirtiyor.
Türklerin ÖNCELİĞİ EV SATIN ALMAK
Y Kuşağı yüksek özgüven sahibi ve satın alma alışkanlıklarında deneyime çok önem veriyor. Y Kuşağı’nın en büyük hedefi yüzde 86 ile ev sahibi olmak. Onu yüzde 82 ile iş yerinde güçlü bir unvana sahip olmak ve yüzde 80 ile yüksek maaşlı bir işte çalışmak izliyor. Dünya genelinde ise yüzde 79 ile kişisel tutkularıyla örtüşen bir iş yapmak isteği öne çıkarken, onu çok küçük bir farkla yüzde 78 ile ev sahibi olmak, yüzde 72 ile aile kurmak, evlenmek izliyor.
En büyük sorun işsizlik
Türkiye’deki Y Kuşağı’nın en önemli problemi ise birçok Avrupa ülkesinde de olduğu gibi işsizlik. Geçen yılın Eylül ayı sonu itibarıyla yüzde 9,9’larda dolaşan işsizlik oranına rağmen genç kuşağın iş bulma gücü sıkıntılı görünüyor. TÜİK verilerine göre genç nüfus olarak ifade edilen 15-24 yaş işsizlik oranı yüzde 19,4. Yani beş gençten biri işsiz. Kentlerde bu rakam yüzde 22,1 kırsal kesimde yüzde 13,7 oranında.