"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Yerli oto isteriz

Faruk ÇAKIR
19 Ekim 2015, Pazartesi
En sonunda söylenmesi gereken sözü başta söyleyelim: Türkiye’nin şu anda, tamamı yerli bir otomobilinin olmaması büyük eksikliktir.

Elbette yanlışlık sadece yerli otomobilimizin olmaması değil; otomobilden uçağa, trenden füzeye kadar mümkün olan her şeyin yerlisinin de olmasını arzu ederiz.

“Kim yerli otomobil ister?” sorusu sorulacak olursa, “Ben isterim” cevabını veririm. Eksik de olsa, ‘teneke’ de olsa bir yerli otomobilin olması iyidir, güzeldir ve geç kalmış bir yatırımdır.

Ancak, bu mesele yanıltıcı bilgilerle tartışılmamalıdır. Yıllardan beri ‘yerli oto’ tartışması yapılır. Son günlerde bir fotoğraf paylaşıldı ve “İşte yerli otomobilimiz” denildi. Elbette sevindik. Fakat işin ehli olanlar, paylaşılan fotoğraftaki otomobilin ‘yeni’ değil; İsveç merkezli Saab markasının bir modeli [orta üst segment bir araç olan 9-3 modeli] olduğunu ifade ettiler. İlk gün bu itirazları kınayanlar çok oldu. “Bakın, yerli otomobile çamur atıyorlar” diyenler çıktı. Bir iki gün bekleyince gördük ki, bu otomobil gerçekten de yeni değilmiş. Hem de bu bilgiyi, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık açıkladı.

İlgili haber kısaca şöyle: (Bakan Işık) Yerli otomobil projesinde ‘Saab 9-3’ün fikri mülkiyet haklarının Çinli National Electric Vehicle Sweden’dan (NEVS) alındığını açıkladı. Çinli NEVS, İsveçli Saab’ı 2012’de 460 milyon dolara almıştı. (Bakan Işık, devamla) Biz ‘5 yıllık zamanı ve 1 milyar doları boşa harcamayalım. Var olan bir platformun fikri mülkiyet haklarını alarak, bunun üzerinden teknolojiyi geliştirmeye devam edersek, en az 3 yıl ve 1 milyar dolarlık avantajla başlamış oluruz ve o 1 milyar dolarla projeyi bitirebiliriz’ dedik. ‘Saab 9-3’ün platformunun çok uygun olduğunu tesbit ettik dedi. (...) Işık, “TÜBİTAK burada önemli bir liderlik üstlenecek, ama bunu satın aldığımız Saab 9-3’ü geliştiren NEVS şirketiyle bu alanda işbirliğimizi sürdüreceğiz” şeklinde konuştu. (Vatan, 16 Ekim 2015)

Şimdi, ‘yerli oto’ olarak tanıtılan aracın özde İsveçli olduğunda şüphe var mı? Bakanın açıklamasına göre Türkiye, daha kârlı olduğu için ve Amerika’yı yeniden keşfetmemek için bu modelin, bu platformun bütün haklarını satın almış. İyi etmiş de, en başta bu bilgi niçin millete bu şekilde açıklanmıyor? Her şeyi olduğu gibi anlatmak, vasfetmek gerekmez mi? Bakan aynı açıklamasında, aracın yüzde 85 ‘yerli’ olmasını da hedeflediklerini açıklamış.

“Yerli oto” diye tanıtılan aracın yeni model olmadığı da ehil olanların ifadesi. Sanal âlemde yapılmış ve 2006 tarihini taşıyan bir yorumda araç şöyle anlatılmış: “Saab’ın orta üst segment aracıdır. Havacılıkta önemli yeri olan Saab’ın ürettiği bmw’ye kafa tutacak araçlardır. Neden tutulmaz, fazla satılmaz bilinmez. Hastalarından biriyim.” (http://www.uludagsozluk.com/k/saab-9-3/, yorum tarihi: 3.12.2006)

Tekrar etmekte fayda var: Çok az kişi ‘yerli oto’ya itiraz eder. Üstelik, yıllarca ‘teneke’lere binmiş, kaliteli otoyu Avrupa’dan yıllar sonra görmüş olanlar için ‘kötü’ de olsa yerli oto tercih edilebilir. İtiraz, milletin yanlış bilgilendirilmesinedir. Ayrıca, projede yanlışlar varsa ya da yanlış olduğunu düşünenler varsa bunları niçin ifade etmesin? 

Kuru kuruya, “Bir Türk dünyaya bedeldir” diyerek ilim ve teknikte ilerlemek mümkün değildir. Gerçekleri görelim, hep beraber ve sabırla çalışalım...

Okunma Sayısı: 2287
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı